Ha tetszett, kövess Facebookon!

Követők

bardóczi ákos Frankó Luca tafofob eco

Tudatos karácsonyt mindenkinek!

Ma, miután feleszméltem a plázában, hogy egy 3-at fizet 6-ot vihet akció keretében egy rakat felesleges cuccal távoztam egy üzletből, ahova már eredetileg is csak véletlen szédültem be, elhatároztam, hogy megírom ezt a posztot. A karácsonyról nem feltétlenül a tudatos fogyasztásra vagy a fenntarthatóságra asszociálunk, pedig ez lehetne másképp is! Íme 13 tipp, hogy környezettudatosabban töltsd az ünnepeket!

  1. Válaszd meg jól, honnan inspirálódsz!

Minden valamirevaló blogger és vlogger elkészíti ilyenkor a (szponzorált) karácsonyi tartalmait. Azokra a youtuberekre ne hallgass viszont soha, akiknek az egyetlen közvetítendő üzenetük abban áll, hogy fogyassz mérték nélkül. A heti rendszerességgel posztolt “gigamegahaulvideók” vagy a “csukott szemmel vásároltam” kontentek jó jelzői ennek az attitűdnek.

  1. Kerüld a plázákat és karácsonyi vásárokat!

Mariah Carey szól a háttérben, a tinik a pumpkin spice lattéjukat iszogatják, a karácsonyi izzók fénye pedig szabályosan elvakít. Akit hozzám hasonlóan könnyen behúz ez a karácsonyi shopping hangulat, jobb ha teljesen elkerüli a plázákat november elejétől. Súlyos esetben az adventi vásárokat is érdemes csak messziről csodálni!

karácsony környezetvédelem crueltyfree főzés bevásárlás állatsprint természetes

  1. Döntsd el, mennyit szánsz ajándékokra!

Érdmes az első ajándékok beszerzése előtt eldönteni, mennyi pénzt szánsz a dologra. Így könnyebb kordában tartani a költekezést.

  1. Készülj fel, készíts listát!

Ha megvan a keret, akkor ahhoz mérten érdemes ötleteket gyűjteni és listát készíteni. Akkor vesd csak bele magad a karácsonyi forgatagba, ha legakább nagyvonalakban tudod, mit, hol és mennyiért szeretnél beszerezni! Előtanulmányok nélkül ugyanis garantált az impulzusvásárlás. Ha figyelsz a másikra, kipuhatolózod mire vágyik, utána jársz a lehetőségeknek, sokkal tudatosabban fogsz a számára vásárololni, mintha egy gift shopban felmarkolnál valami szuper vicces vagy kreatív ajndékot az utolsó pillanatban. Amivel aztán valójában nem is tud majd mit kezdeni.

  1. Ne dőlj be a 3-at fizet, 6-ot vihet akcióknak!

A napom tanulsága, ugyebár. Ha bemész valahova, ahol pontosan kettő dolgot szeretnél megvenni, ne csapj hozzá még egyet, majd még hármat csak azért, mert akció van. Akármennyire is spórolásnak fog tűnni a dolog, a végén többet fizetsz, mint eredetileg fizettél volna, néhányan felesleges kacattal viszont garantáltan gazdagodsz.

  1. Ajándékozz cruelty free kozmetikumokat!

Karácsonykor sokan ajándékozunk kozmetikumot, nem mindegy azonban, milyet. Sajnos mind a mai napig nagyon sok gyártó végez állatkísérleteket, noha ez mára egy abszolút elavult módszernek számít. Fájó belegondolni, de egy Maybelline vagy L’Oreal termék megvásárlásával mi is fenntartjuk ezt a rendszert. A leírásban általában megtalálható, hogy az adott termék cruelty free vagy vegán-e. Az előbbi annyit jelent, hogy állatkísérlet mentes az előállítása, az utóbbi pedig azt, hogy nem tartalmaz állati eredetű hozzávalót. Egy tipp: a DM saját márkás termékek például kitűnő választások lehetnek. Nem, nem ciki a saját márkás termék, az állatkísérletes annál inkább! A Catrice, Essence vagy Body Shop kozmetikumok szintén cruelty free termékek!

karácsony környezetvédelem crueltyfree főzés bevásárlás állatsprint természetes

  1. Adj élményt!

Egy rossz és személytelen fröccsöntött ajándék helyett sokkal jobb választás az élmény ajándék. Ha jól ismerjük a másikat, igazán nagy örömet tudunk neki okozni egy színházjeggyel vagy egy főzőtanfolyammal. Külön szuper, ha még a jegyet ki sem kell nyomtatni!

  1. DIY ajándékok

Attól, hogy egy ajándékot te készítesz, még önmagában nem lesz a dolog környezettudatos. Egy DIY meglepetés esetén viszont garantáltan mérlegelünk, keresgélünk, gondolkodunk a dologról, tehát biztosan tudatosabban választunk, mint egy utolsó pillanatos impulzusvásárláskor. Ha még a felhasznált anyagokra is figyelünk, az csak hab a tortán!

karácsony környezetvédelem crueltyfree főzés bevásárlás állatsprint természetes

  1. Dekorálj természetesen!

A karácsonyi ajándékozás egyik rákfenéje a rengeteg csomagolóanyag. (Azt hiszem ennek az esszenciája egy díszcsomagolásos bonbon!) Érdemes tehát a csomagolási szokásokat megreformálni és átállni a természetes anyagok használatára, újrahasznosítani a másoktól kapott ajándék szatyrokat, esetleg teljesen csupaszon átadni a meglepetést. A lakásdekor kapcsán is érdemes több fenyőágat, fagyöngyöt és tobozt használni a műanyag díszek helyett!

karácsony környezetvédelem crueltyfree főzés bevásárlás állatsprint természetes

  1. Éljen a banyatank!

Általános igazság, de karácsonykor különösen kardinális a kérdés: a nagybevásárlásokra mindig vigyünk magunkkal hátizsákot, pamut szatyrot vagy banyatankot és ne vásároljuk halomra a műanyagot!

karácsony környezetvédelem crueltyfree főzés bevásárlás állatsprint természetes

  1. Kölcsönözz fenyőfát!

A legkörnyezetbarátabb megoldás az, ha az ember egyáltalán nem állít fenyőfát. Se élőt, se műfenyőt. Ágakkal is csodásan lehet dekorálni és így a fenyőillatról sem kell lemondani. Ha valaki számára viszont elképzelhetetlen a karácsony fenyő nélkül, próbálkozhat cserepes fa kölcsönzésével vagy etikus gazdaságból származó fával. Itt van pl. egy cikk a témában.

karácsony környezetvédelem crueltyfree főzés bevásárlás állatsprint természetes

  1. Takaríts tudatosan!

Az ünnepeknek a lakás rendbeszedése is szerves része. Használd ki a karácsonyi nagytakarítást arra, hogy a tisztítószereidet növényi alapú, bio szerekre cseréled. Itt érdemes körbenézni.

  1. Főzz és süss tudatosan!

A karácsony a nagy családi lakomák ideje. Amennyiben te főzöl, ezt is érdemes tudatosan csinálni. Ne pazarolj alapanyagot, csak annyi ételt készíts, amennyi elfogy és használj minél több helyi vagy regionális terméket!

Tovább

Az irodában élünk?

Én speciel biztosan nem, vágom rá egyből. Aztán bevillan, hogy a hálószobánk közepén van a dolgozóasztalom, ami mellett az otthoni időm nem elhanyagolható százalékát töltöm: készülök az óráimra, cikket írok, blogolok, tanulok…  Szóval talán mégis, de legalábbis nem határozottan nem.

A témát egyébként egy tervezőkből, ügyvezetőkből és fejlesztőkből álló csapat is megvitatta egy kerekasztal beszélgetés keretében még januárban a Tyson Cornerben, a Work Design Magazine pedig beszámolt róla. Az otthon és a munkahely közötti határvonal mára szinte teljesen elmosódott - hangzik a klasszikus felütés. A kapcsolódó kérdések azonban már sokkal újszerűbbek, például hogy a lakossági tervezés milyen hatással lehet a munkahelyi környezetek kialakítására. A legmeglepőbb mégis az egész beszélgetés egyik konklúziója: egyáltalán nincs ezzel az összemosódással baj. Én ezt talán most először láttam így leírva, általában jajveszékelés lengi körül a hasonló témájú cikkeket, szakmai rendezvényeket.

Az egyik résztvevő Kamran Arshad, a Coalesse designere volt, aki egyből leszögezte: szerinte egyáltalán nem cél, hogy az a bizonyos elválasztó vonal annyira éles legyen a különböző funkciójú terek között. Azzal érvelt, hogy fiatalok és idősebbek ezrei, tízezrei imádnak kávézókban vagy hotelek előterében, nem kifejezetten munkavégzésre kialakított helyeken dolgozni, erre az egyik legüdítőbb példa a new yorki-i ACE Hotel "közösségi irodatere". Ezeken a helyeken a berendezés vagy a megvilágítás ugyan nem éppen tökéletes: görnyedünk, hunyorgunk, fészkelődünk, zaj van, mégis valamiért szeretjük. Arshad azt mondja, hogy a fizikai diszkomfort érzést ugyanis felülírja a „tér érzésének élménye” (feel of the space). A tökéletes ergonómiai kialakítás helyett előtérbe helyezzük a tágas, érdekes terekben történő munkavégzést, ha megvan a választási lehetőségünk: ezt a jelenséget nevezi érzelmi ergonómiának. Az embereknek a vibrálásra, a kultúrára is szüksége van munka közben - mondja, még ha ez egy sörpad mellett történő klaviatúra pötyögéssel jár is együtt. Arshad szerint a digitális kommunikáció világában inspirálóvá kell tenni a munkatereket, ahova szívesen járnak be a kollégák, hiszen a munka maga már sokszor nem köti őket az irodai íróasztalokhoz. A tervező szerint az sem cél azonban, hogy a munkahely egy játszótérre hasonlítson, ezen kijelentésével valószínűleg például a Google irodák Disney Land szerű kialakítását kritizálja.

ACE Hotel, New York

Egy másik izgalmas felvetést Ruth Jansson, a belsőépítészeti megoldásokkal foglalkozó Leo a Daly vezetője fogalmaz meg. Szerinte az otthoni és az irodai terek nem csak úgy mosódhatnak össze, ha az otthonunk bizonyos részeit - kényszerből vagy önszántunkból- munkavégzésre rendezzük be. Érdemes a munkahelyi környezetünket is otthonossá, akár az otthonihoz hasonlóvává tenni. Mindez ugyanis javíthatja a közérzetünket. Segíthet megküzdeni a munkahelyi nehézségekkel és a stresszel, ha van egy kuckó, ami megnyugtat és ahova visszavonulhatunk például egy intenzív megbeszélésről.

Forrás: http://www.domainehome.com/how-to-decorate-office-meredith-heron-design

A kerekasztal résztvevői ezzel együtt állítják: egyáltalán nem cél, hogy hosszú távon visszatérjünk a zárt terű irodai designok egyeduralmához. A szakértők azt hangsúlyozták, valószínűleg a nyílt és a zárt tér között kell megtalálni a kompromisszumot az irodaterek kialakításakor. A különböző designok ötvözése, az eltérő funkciókhoz és munkafázisokhoz passzoló tértípusok elérhetővé tétele jelenti a jövő irodáját. Mindez megspékelve a személyre szabhatóság lehetőségével valamint tágas és érdekes terek kialakításával. A környezetpszichológia felől érkező kutatási eredmények alapján is egyébként ez az irány tűnik üdvözítőnek a jövőben.

Tovább

Ablakkal az elégedettebb munkavállalókért

A nyitott terű irodákat általánosságban kevésbé szeretik a munkavállalók. Pont ezért fontosak azok a tanulmányok, melyekből kiderül, hogyan lehet mégis jobbá és szerethetőbbé tenni azokat. 

Egy török kutatásban egy irodaház ugyanazon oldalán és emeletén lévő, két hasonló felépítésű irodát vizsgáltak. Mindkét irodára igaz, hogy a munkavállalók fele közvetlenül az ablak, a másik fele pedig a folyosó mellett ül, az alábbi elrendezésben:

nyitott terű iroda ablak válaszfal munkahelyi elégedettség környezetpszichológia

Mindkét iroda "fülkés" szerkezetű, viszont míg az egyikben 1,2 m, a másikban 1,4 m magas elválasztó fal szeparálja el egymástól a kollégákat. Az alapvető különbség, hogy míg egy 1,4 m-es fülkékben egy átlagos testméretű, ülő ember nem látszik, addig az alacsonyabb válaszfal esetén igen.

nyitott terű iroda ablak válaszfal munkahelyi elégedettség környezetpszichológia

 A kutatás során mindkét iroda munkavállalóit arról kérdezték, mennyire elégedettek az épülettel, amelyben dolgoznak, az iroda megvilágításával, a munkahelyi magánszférájukkal vagy általában a munkakörnyezetük minőségével. Azt találták, hogy minden szempontból az ablak mellett ülő, magasabb válaszfallal rendelkező dolgozók voltak elégedettebbek nemre, beosztásra vagy fizetésre való tekintet nélkül.

A rövid tanulság tehát a nyitott terű fülkés irodákról: a közvetlen kilátás és az a plusz 20 cm válaszfal nem csupán egyszerű extrát jelent, hanem egy teljesen más minőségű munkavégzés lehetőségét. 

 nyitott terű iroda ablak válaszfal munkahelyi elégedettség környezetpszichológia

Forrás: Kemal Yildirima,, Aysu Akalin-Baskayab, Mine Celebia (2007): The effects of window proximity, partition height, and gender on perceptions of open-plan offices, Journal of Environmental Psychology, 27, 154-165

Tovább

Hogyan rázza fel az Y-generáció a munkahelyeket?

Tette fel a kérdést Woody Coley a workdesign.com oldalon megjelent cikkében. A munkahelyek fizikai kialakítását illetően ugyanis már itthon is megfigyelhető az Y-generáció hatása, az újonnan kialakított irodákban már a legtöbb cégnél megjelenik szempontként a legfiatalabb és sok szektorban a legnagyobb tömeget jelentő populáció kiszolgálása. Ahogyan a szerző fogalmaz, a faltól falig tartó tapéták és a merev vállalati miliők ideje lejárt. Az elmúlt évtizedek trendjét Coley szerint a durva deszka padlók, a kényelmes, nyitott terek és a hatalmas, kvalifikált szakáccsal „felszerelt” konyhák fogják felváltani, de az öltöny és a nyakkendő is sok iparágból végleg kiszorulhat. Mindezt eddig is tudtuk és láttuk, az USA-ban azonban további érdekes folyamatok is beindultak. A tengerentúlon ugyanis nem csak az irodai környezetek kialakításában figyelhetünk meg markáns változásokat, hanem a tekintetben is, hogy a pénzemberek mely városokat választják vállalkozásaik székhelyéül.

A múlt és a jövő design-ja

Rájöttek ugyanis a szponzorok, hogy nem saját igényeik és pénztársáik mentén kell gondolkodniuk. Az Y-generáció tagjai ugyanis a fizetésüket inkább költik élményekre, mintsem baromi drága albérletre, ezért nem biztos, hogy a legnagyobb metropoliszok jelentik a tökéletes székhelyet egy frissen induló középvállalkozás számára. Kétségtelen, hogy Manhattan vagy Los Angeles közelsége rendkívül csábító, és tény, hogy még mindig Brooklyn, Palo Alto vagy Boston számítanak a legmenőbb környékeknek, ami a munkavállalást illeti.

De az újonnan megjelenő igényeket figyelembe véve kretaív irodák és village-ek tucatjai nőttek ki a földből, elsőre talán nem annyira csábító helyeken. Például Austin-ban (Texas), Nashville-ben (Tennessee), Raleigh-ben (Észak-Karolina állam fővárosa) vagy Orlando-ban (Florida). Itt az irodák bérleti díja körülbelül 30%-al alacsonyabb, így kedvezőbbek a juttatások, emellett lakást is jobb áron lehet találni. A kedvezőbb fenntartási költségek mellett fontos szempont, hogy ezekhez a városokhoz jó színvonalú egyetemek is közel esnek. Így van honnan beszippantani az ifjú tehetségeket, "PhD market"-ként is emlegetik ezt a frissen formálódó szférát. A munkavállalók számára a következőt kínálják ezek az újonnan alakuló kreatív telepek: érdekes feladatok, inspiratív munkakörnyezet, jobb fizetés, megfizethető szolgáltatások. Kevesebb ingázás, több élmény. A pro listán szerepel a tengerparti vagy hegyvidéki kiruccanások lehetősége, de menő sport csapatok is játszanak a közelben, ami az USA-ban szintén nem elhanyagolható szempont. Előfordulhat tehát, hogy az új tech vagy digitális média birodalmak nem New Yorkból vagy a Szilikon-völgyből nőnek ki a közel jövőben, hanem például Észak-Karolinából. Coley mindenesetre azt vizionálja, hogy a menő tervezők hamarosan biztosan ellepik az említett városokat, hogy ellessék a munkahelyi design-ok legújabb trendjeit. A szakértő eszmefuttatása lehet, hogy nem teljesen helytálló, a teória ettől függetlenül érdekes szempontokat vet fel.

A Red Hat nevű szofverfejlesztő cég Headquarter-e Raleigh-ben


Az Eispaces közösségi iroda erkélye Nashville-ben

A uShip nevű online piactér irodája Austinban

És hogy mi okozza ezt az átalakulást? Egyrészt a munka természetének, másrészt a munkavállói igényeknek a változása. És persze az Y generációs munkavállalók létszámfölénybe kerülése és értékének növekedése bizonyos szektorokban. Környezetpszichológiával foglalkozván a nagy kérdésem már csak az, mitől lesznek ezek a terek igazán funkcionálisak és szerethetőek, hiszen a kutatási adatok szerint a (rosszul megtervezett) nagy, nyitott terű iroda jelentette zajjal vagy zsúfoltsággal sokszor még az Y-generációs munkavállalók sem tudnak megküzdeni.

További érdekességek:

http://www.thesquarefoot.com/blog/posts/the-coolest-office-spaces-in-austin-tx

http://creativevillageorlando.com/

Tovább

Mitől érzem az irodámat igazán a sajátomnak?

Íme a HVG A Nő című kiadványában megjelent cikkem az irodák környezetpszichológiájáról.

Tovább
«
12