a A Work Design Magazine, egész pontosan Udo Schliemann, az Entro kreatív igazgatója összegyűjtött 5 alapszabályt a munkahelyi környezetek grafikai tervezésére vonatkozóan. A cikk érdekes lehet minden grafikus, belső építész, vizuális illetve HR szakember, esetleg cégvezető számára, akik az irodaterek fizikai környezetének kialakításáért felelősek. Minden ponthoz ráadásul példákat is kapunk saját praxisából.  A szerző a gyakorlati oldalról közelít, de a környezetpszichológiai szakirodalom pontos ismerete süt az írásából.

1., Értsd meg, mire akarják használni a teret!

Triviálisan hangzik, de sokszor elmarad vagy nem kap elég hangsúlyt ez a fontos lépés. Egy grafikus első dolga mindig az kell legyen, hogy megérti, melyek a vállalat fő céljai és értékei, minek a támogatására kell az épített környezetet kialakítani.

A szerző példaként a Deloitte Canada irodáját említi, ahol a cél együttműködésre alkalmas terek kialakítása volt, melyek a különféle, új munkamódszerekhez is jól illeszthetőek.

 

2., Idézz meg pozitív tapasztalatokat!

Az irodákat tervező szakemberek feladata, hogy segítsenek az üres terekből saját helyeket teremteni a munkavállalóknak. Ezt például úgyis el lehet érni, hogy pozitív emlékeket, tapasztalatokat idézünk meg a fizikai környezet segítségével, kapcsolódjanak ezek a városhoz, a szervezethez, a nemzeti kultúrához vagy általánosságban a természeti környezethez. A szerző szerint kiemelt jelentőségű az óriásvállalatok esetén, hogy az egyes irodáknak meglegyen a maga pozitív identitása, azok meg tudják magukat különböztetni egymástól.

Példaként a Munich Re irodáját említi Schliemann, ahol sikerült München népszerű parkjait megidézni az irodatérben. 

3., Találd meg a megfelelő egyensúlyt a magánszférára és a nyitottságra való igény között!

Környezetpszichológiai alapvetés ez a tanács, a gyakorlatban mégis sokszor nehezen kivitelezhető. Az első ponthoz kapcsolódva, az alapvető szervezeti igényeken és értékeken felül, a munkavállalói igényeknek is meg kell jelennie az irodaterek kialakításakor. Maga az épület sok mindent meghatároz, de elképesztően fontos a belsőépítészeti kialakításnál és a grafikai tervezésnél a helyes egyensúly megtalálása, akár mobil bútorok, térelválasztók, grafikai elemek segítségével. Ez azért is egy kényes pont, mivel itt biztosan nem léteznek kész receptek!

A Sobeys irodája került ide példaként, ahol 800 munkavállaló számára kellett a megfelelő egyensúlyt megtalálni a magánszférára és a másokkal való találkozásra, együttműküdésre való igény közt. Itt az alapvető közlekedési útvonalakat próbálták meg a tervezők közösségi helyekké varázsolni.

4., Alakíts ki kis “szomszédságokat” a téri navigáció segítségével!

A hatalmas irodaépületekben alapvető fontosságú, hogy a fizikai környezet támogassa az embereket a téri tájékozódásban az anyagok, a színek, a struktúrák helyes megválasztásával. Érdemes ezek mentén kis “szomszédságokat” is létrehozni, melyek még jobban segítik a munkavállalókat.

A szerző ismét a Deloitte Canada tereit említi példaként, ahol az épület minden szintjéhez egy színt rendeltek, de ezt nem teljesen random módon kiválasztva. Létrehoztak ugyanis egy keleti, egy nyugati egy déli és egy északi szomszédságot, melyek Kanada megegyező tájegységeire reflektáltak. Északot az északi fénnyel idézték meg, a nyugati részt az ott őshonos fák segítségével.

5., Az építészek, a belsőépítészek és a grafikusok működjenek szorosan együtt!

Ráadásul a kezdetektől! Mindhárom szakértői csoport az épített környezet kialakításáért felel, a legtöbbet azonban akkor lehet kihozni egy irodatérből, ha ez a kollaboráció az elejétől adott. A hazai tapasztalatokat valamennyire ismerve, ez itthon egy különösen fontos tanács lehet az érintetteknek!

Itt nem találunk konkrét példát, hiszen ez inkább filozófia, mint praktikus tanács. Az Entro-sok talán mindig így csinálják.

Forrás: https://workdesign.com/2017/03/5-ways-enhance-workplace-experience-graphics/