Hosszabb ideig tartó, megterhelő szellemi munka vagy tanulás következtében idővel

  • csökken a koncentráció,
  • megnövekszik a hibák száma és
  • fokozott ingerlékenység lép fel,

mely alacsonyabb hatékonysághoz és rosszabb teljesítményhez vezet. Ha érezzük magunkon a mentális fáradtság jeleit, érdemes felállni és otthagyni egy időre az irodánkat, hiszen egy új környezetben könnyebben és gyorsabban tudunk regenerálódni. Stephen Kaplan pszichológia professzor eredményei szerint 4 ismérve van a szellemi felfrissülés szempontjából ideális környezetnek, melyből visszatérve újult erővel vethetjük bele magunkat ismét a munkába.

1., „Being away”:

A frissítő környezet fizikailag és mentálisan is távol esik az eddig végzett tevékenységtől. Azaz mindenképp helyváltoztatással érjük el, hogy aztán ott az eddigiekhez képest valami teljesen mással tudjunk foglalkozni.

A Google szingapúri irodája

Forrás: http://bit.ly/Jxs1uY

2., „Extent”:

A tér, melyben felfrissülést keresünk legyen kellően tartalmas és koherens, hogy azt egy teljesen új világként érzékelhessük, és biztosítson annyi ingert, hogy elterelje a gondolatainkat az addig végzett tevékenységről.

3., „Fascination”

A frissítő környezet szinte megigéz minket, azaz a nem tudatos figyelmi működésünket kapcsolja be, mely nem igényel mentális erőfeszítést. Leginkább egy kellemes természeti környezet tudja mindezt biztosítani, például amikor belefeledkezve csodáljuk a tetőről a naplementét. Több kutatás bizonyította, hogy valódi természeti környezet híján még a természetfotók is képesek frissítően hatni. Borús téli időben kifejezetten élénkítő lehet egy napos tengerpartot ábrázoló kép a falon. 

Forrás: http://bit.ly/1l5ATq5

4., „Compatibility”

A tér legyen kompatibilis az egyén céljaival, azaz támogassa a kívánt viselkedést. A környezeti elemek ne zavarjanak meg vagy tereljék el a figyelmünket.

Forrás: 

Felsten G. (2009): Where to take a study break on the college campus: an attention restoration theory perspective, Journal of Environmental Psychology, Vol 29, 160-167