Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ha tetszett, kövess Facebookon!

Követők

bardóczi ákos Frankó Luca tafofob eco

Az irodában élünk?

Én speciel biztosan nem, vágom rá egyből. Aztán bevillan, hogy a hálószobánk közepén van a dolgozóasztalom, ami mellett az otthoni időm nem elhanyagolható százalékát töltöm: készülök az óráimra, cikket írok, blogolok, tanulok… Szóval talán mégis, de legalábbis nem határozottan nem.

A témát egyébként egy tervezőkből, ügyvezetőkből és fejlesztőkből álló csapat is megvitatta egy kerekasztal beszélgetés keretében még januárban a Tyson Cornerben, a Work Design Magazine pedig beszámolt róla. Az otthon és a munkahely közötti határvonal mára szinte teljesen elmosódott - hangzik a klasszikus felütés. A kapcsolódó kérdések azonban már sokkal újszerűbbek, például hogy a lakossági tervezés milyen hatással lehet a munkahelyi környezetek kialakítására. A legmeglepőbb mégis az egész beszélgetés egyik konklúziója: egyáltalán nincs ezzel az összemosódással baj. Én ezt talán most először láttam így leírva, általában jajveszékelés lengi körül a hasonló témájú cikkeket, szakmai rendezvényeket.

Az egyik résztvevő Kamran Arshad, a Coalesse designere volt, aki egyből leszögezte: szerinte egyáltalán nem cél, hogy az a bizonyos elválasztó vonal annyira éles legyen a különböző funkciójú terek között. Azzal érvelt, hogy fiatalok és idősebbek ezrei, tízezrei imádnak kávézókban vagy hotelek előterében, nem kifejezetten munkavégzésre kialakított helyeken dolgozni, erre az egyik legüdítőbb példa a new yorki-i ACE Hotel "közösségi irodatere". Ezeken a helyeken a berendezés vagy a megvilágítás ugyan nem éppen tökéletes: görnyedünk, hunyorgunk, fészkelődünk, zaj van, mégis valamiért szeretjük. Arshad azt mondja, hogy a fizikai diszkomfort érzést ugyanis felülírja a "tér érzésének élménye" (feel of the space). A tökéletes ergonómiai kialakítás helyett előtérbe helyezzük a tágas, érdekes terekben történő munkavégzést, ha megvan a választási lehetőségünk: ezt a jelenséget nevezi érzelmi ergonómiának. Az embereknek a vibrálásra, a kultúrára is szüksége van munka közben - mondja, még ha ez egy sörpad mellett történő klaviatúra pötyögéssel jár is együtt. Arshad szerint a digitális kommunikáció világában inspirálóvá kell tenni a munkatereket, ahova szívesen járnak be a kollégák, hiszen a munka maga már sokszor nem köti őket az irodai íróasztalokhoz. A tervező szerint az sem cél azonban, hogy a munkahely egy játszótérre hasonlítson, ezen kijelentésével valószínűleg például a Google irodák Disney Land szerű kialakítását kritizálja.

iroda otthon érzelmi ergonómia belsőépítészet nyitott terű iroda zárt terű iroda

ACE Hotel, New York

Tovább

Ablakkal az elégedettebb munkavállalókért

A nyitott terű irodákat általánosságban kevésbé szeretik a munkavállalók. Pont ezért fontosak azok a tanulmányok, melyekből kiderül, hogyan lehet mégis jobbá és szerethetőbbé tenni azokat.

Egy török kutatásban egy irodaház ugyanazon oldalán és emeletén lévő, két hasonló felépítésű irodát vizsgáltak. Mindkét irodára igaz, hogy a munkavállalók fele közvetlenül az ablak, a másik fele pedig a folyosó mellett ül, az alábbi elrendezésben:

nyitott terű iroda ablak válaszfal munkahelyi elégedettség környezetpszichológia

Mindkét iroda "fülkés" szerkezetű, viszont míg az egyikben 1,2 m, a másikban 1,4 m magas elválasztó fal szeparálja el egymástól a kollégákat. Az alapvető különbség, hogy míg egy 1,4 m-es fülkékben egy átlagos testméretű, ülő ember nem látszik, addig az alacsonyabb válaszfal esetén igen.

nyitott terű iroda ablak válaszfal munkahelyi elégedettség környezetpszichológia

Tovább

A meghatározó évtized

Dr. Meg Jay könyve, a "The Defining Decade" idén az egyik legmeghatározóbb olvasmányélményem volt. 2012-ben jelent meg Amerikában, nem sokkal később pedig valamelyik hazai női magazin hasábjain olvastam róla először. A könyv nyomán íródott cikk azt taglalta, hogy akármennyire is szívesen gondolják azt korunk fiataljai, a 30 egyáltalán nem az új 20. A húszas évek jelentik a kritikus periódust a karrier vagy a családalapítás szempontjából, olyan ez, mint az első 5 év a nyelvtanulás tekintetében. Akkor az a cikk nagyon megfogott, egyrészt mivel magam is a húszas éveimet taposom, másrészt mert kutatási szempontból is érdekelnek a generációs kérdések. Egy a témára fogékony barátnőmnek írtam is egy e-mailt, hogy vegye meg a lapot, jót el is diskuráltunk a témáról. Majd két évig nem hallottam a szerzőről....

TED y generacio meg jay 30 az új 20 the defining decade

Idén nyáron eljutottam New York-ba és az NYU könyvesboltjába, ahol az egyik polcról visszaköszönt a "The Defining Decade". Megvettem, és már a repülőúton hazafelé elkezdtem olvasni. Alig tudtam letenni, kellően szakmai és kellően olvasmányos, remek könyv. Jó szokásomhoz híven el is kezdtem kijegyzetelni a lényeget, mert tudtam, hogy Meg Jay gondolatait még terjeszteni fogom itt-ott. Nyáron tartottam is egy kolléganőmmel egy karriermenedzsment tréninget, ahova be is csempésztem néhány érdekességet. Nemrég pedig belefutottam Meg Jay TED előadásába is:14 percbe sűrítette és tovább csupaszította a mondanivalóját.

Tovább

Hogyan rázza fel az Y-generáció a munkahelyeket?

Tette fel a kérdést Woody Coley a workdesign.com oldalon megjelent cikkében. A munkahelyek fizikai kialakítását illetően ugyanis már itthon is megfigyelhető az Y-generáció hatása, az újonnan kialakított irodákban már a legtöbb cégnél megjelenik szempontként a legfiatalabb és sok szektorban a legnagyobb tömeget jelentő populáció kiszolgálása. Ahogyan a szerző fogalmaz, a faltól falig tartó tapéták és a merev vállalati miliők ideje lejárt. Az elmúlt évtizedek trendjét Coley szerint a durva deszka padlók, a kényelmes, nyitott terek és a hatalmas, kvalifikált szakáccsal "felszerelt" konyhák fogják felváltani, de az öltöny és a nyakkendő is sok iparágból végleg kiszorulhat. Mindezt eddig is tudtuk és láttuk, az USA-ban azonban további érdekes folyamatok is beindultak. A tengerentúlon ugyanis nem csak az irodai környezetek kialakításában figyelhetünk meg markáns változásokat, hanem a tekintetben is, hogy a pénzemberek mely városokat választják vállalkozásaik székhelyéül.

munkahelyek y-generáció Y-generációs munkavállaló munkahelyi környezetek creative village nyitott terű iroda zaj zsúfoltság austin nashville phd market

A múlt és a jövő design-ja

Rájöttek ugyanis a szponzorok, hogy nem saját igényeik és pénztársáik mentén kell gondolkodniuk. Az Y-generáció tagjai ugyanis a fizetésüket inkább költik élményekre, mintsem baromi drága albérletre, ezért nem biztos, hogy a legnagyobb metropoliszok jelentik a tökéletes székhelyet egy frissen induló középvállalkozás számára. Kétségtelen, hogy Manhattan vagy Los Angeles közelsége rendkívül csábító, és tény, hogy még mindig Brooklyn, Palo Alto vagy Boston számítanak a legmenőbb környékeknek, ami a munkavállalást illeti.

Tovább

X vs. Y - a popkultúrális háború

A generácós kérdések évek óta lázban tartanak bennünket, mindenki már álmából felkeltve tudja mi az X és mi fán terem az Y, de valahogy sosem elég az ilyen témájú cikkekből, könyvekből. Legalábbis én így vagyok vele. Eve és Leonora Epsteint a kérdés popkulturális vonatkozása izgatta, egészen pontosan, hogy kin és min szocializálódtak generációjuk tagjai. Született is a témában egy könyv, ami tulajdonképpen egy nagyra nőtt magazincikkre hasonlít igazán.

Eve egy vérbeli X, foglalkozását tekintve pedig író és szerkesztő, többek közt a Vanity Fairben és a Glamourban publikál rendszeresen. 14 évvel fiatalabb húga, Leonora, a nővéréhez hasonló pályát választott, jelenleg a BuzzFeed egyik szerkesztője, de blogolt már a Cosmopolitan-nek és az Elle-nek is.

Tovább