Google-iroda, Facebook HQ. Csúszda, csocsó, akvárium, zenegép. Ez lenne az Y-(Z-alfa-béta) generációs munkavállalók álma?

Erre a kérdésre legalább 5-10 éve HR munkatársak és vállalatvezetők ezrei keresik a válaszokat. És mint sok más szervezeti kérdés esetén, amihez a generációs mítoszok felől közelítenek, itt is gyakran sztereotípiák csapdájába esnek a gyakorlati szakemberek.

 Sokat vitatott téma ugyanis a legfiatalabb munkaerőpiaci generációk bevonzása, motiválása, megtartása. Ennek egyik eszközét pedig egyre inkább a munkahely fizikai környezetének megfelelő kialakításában látják. Példaként pedig sokszor a fényképről oly jól ismert palo alto-i tech cégek csodairodái állnak.

 És itt jön a kulcsszó: fényképről. Egy-egy gondosan megtervezett és kivitelezett hipszteriroda remekül mutat egy Instagram fotón, egy állásinterjúra vagy tárgyalásra érkező is csodálattal lépked a pasztell színű vagy éppen neon feliratos falak között. Aki viszont napi 8-10-12 órát is lehúz ezekben a terekben, már sokszor nem ennyire lelkes. A “tökéletes” irodák sokszor ugyanis csupán egyetlen dologra alkalmatlanok: hogy abban emberek huzamosabb ideig, koncentráltan, hatékonyan dolgozzanak. Mintha ez a tényező egyszerűen elsikkadna, amikor az irodaterek kialakítása a téma.

 

 Irodaterek már a kora középkorban is léteztek. A mai, modern értelemben vett irodák már a 18. században megjelentek, tömegesen pedig a 20. század közepén terjedtek el világszerte. Azzal azonban csak az elmúlt kb. 20-30 évben kezdett el foglakozni a tudomány, hogy ezek fizikai tulajdonságai, vagy az ott helyet kapó tárgyak mennyire és milyen módon befolyásolják a dolgozókat, és általában a munkavégzést. A munkáltatók, HR szakemberek figyelmének fókuszába pedig talán csak az elmúlt 10 évben került ez a kérdés.

 Sokszor ha a tulajdonos figyel is a szép, igényes munkakörnyezet kialakítására, arra egyfajta plusz szolgáltatásként tekint, amit a munkavállalói számára nyújt. A környezetpszichológiai kutatások eredményei azonban felhívták a figyelmet arra, hogy a munkakörnyezetek helyes kialakítása jóval túlmutat puszta esztétikai kérdéseken. A fizikai elrendezés (például hogy zárt vagy nyitott terű irodában dolgozunk,hol és mekkora ablakok vannak, stb.), illetve a minket körülvevő tárgyak (például személyes tárgyaink léte vagy hiánya) összefüggésbe hozhatóak a hiányzások és a hibázások számával, a teljesítménnyel, a munkavállalói jólléttel, munkavállalói elégedettséggel, szervezeti szinten a a fluktuáció mértékével, így kőkemény gazdasági vonatkozásai is vannak a munkavállaló-munkakörnyezet kölcsönkapcsolatnak.

 A rossz hír viszont az, hogy nincs egy kész recept arra, milyen is egy tudományos értelemben tökéletes irodakörnyezet. Mert hogy ilyen nem is létezik! Nem lehet ugyanis olyan tereket kialakítani, amely egyszer elkészül és mindig mindenki számára ugyanolyan megfelelő, ugyanannyira funkcionális lesz. Különösen igaz ez egy nagy open office-ban, ahol ugyanazt a teret akár több tucat, különböző hőérzetű, személyiségű és eltérő feladatokat ellátó személy használja, hogy csak néhány szempontot említsek. Gyakran látni, hogy a humán oldal, az emberi igények akár hétről hétre, különleges feladatok esetén akár óráról órára változnak, addig a fizikai környezet hosszú évekig stagnál.

 Tuti recept és tökéletes iroda nincs tehát. Arra viszont érdemes törekedni, hogy egy "picture perfect" iroda helyett, követve a legfrissebb kutatásokat, egy "elég jó" környezetet próbáljunk meg a munkahelyünkön kialakítani. És nem pusztán esztétikai –noha az is nagyon fontos-, hanem pszichológiai szempontok alapján is, illetve nem 100%-ban felülről szerveződve, hanem a kollégákkal kooperálva.  A csodált tech cégek titka is inkább lehet ez a fajta nagyobb szervezeti rugalmasság, mint önmagában egy csocsóasztal.

A korábbi írásaim alapján, a teljesség igénye nélkül íme pár tipp:

  1. A fókuszált munkavégzés lehetőségét meg kell teremteni
  2. A megzavarások csökkentése fontos cél edukécióval, térrendezéssel
  3. Fontosak az ablakok, a természetes fény
  4. Rugalmas és szabad térrendezés, avagy lessünk el titkokat a közösségi irodáktól
  5. Az elválasztó falak esetén néhány centi is számíthat
  6. Egyszerűen megfelelő tér kell, minden irodatípusban
  7. Jó, ha az irodában is meg tudjuk teremteni a felfrissülés tereit
  8. A munkavállalói kontroll, a személyre szabhatóság alapvető igény

Képek forrása: dezeen.com, Pinterest